Consument raakt verward door hype rond AI

Artificial Intelligence (AI), of in het Nederlands: Kunstmatige Intelligentie (KI) is voor veel consumenten een verwarrend begrip. Ze weten meestal niet dat ze al verschillende toepassingen, zoals spraakherkenning of chatbots, gebruiken. Ook zijn consumenten vaak argwanend. In een online winkel wordt AI gewaardeerd, maar als de overheid met AI in verband wordt gebracht is men kritisch.

Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van Pegasystems, waaraan ook respondenten uit Nederland hebben deelgenomen. Pegasystems: ‘Het onderzoek wijst uit dat consumenten in verwarring zijn over wat AI precies doet. Dit zorgt voor onterechte angst en weerhoudt hen ervan op AI-gebaseerde technologie volop te omarmen. Deze angst vermindert zodra ze zelf ervaring opdoen met AI – iets dat bij velen ironisch genoeg al het geval is zonder zich dat te beseffen.’

Consumenten hebben veel vaker met AI te maken dan ze zich realiseren. Slechts 34 procent van de respondenten dacht dat ze direct met AI te maken hadden gehad. In Nederland ligt dat percentage met 40 procent hoger dan het wereldwijde gemiddelde. Maar ondervraagd naar de technologie in hun dagelijks leven, bleek dat 84 procent op dit moment tenminste al een AI-gestuurde dienst of apparaat heeft gebruikt zoals virtuele thuishulpen, intelligente chatbots of voorspellende productvoorstellen. Op de vraag naar afzonderlijke AI-gestuurde apparaten, wist slechts 41 procent dat Alexa van Amazon en Google Home gebaseerd zijn op AI. In Nederland ligt dit percentage nog lager met 32 procent.

Volgens de onderzoekers zijn de resultaten te herleiden tot een verkeerd beeld over AI onder consumenten. Wereldwijd beweert tweeënzeventig procent zeker te weten wat AI inhoudt (in Nederland 64 procent), maar veel minder mensen kunnen omschrijven wat AI precies is of wat je er mee kunt. Zo blijkt relatief weinig mensen te weten dat spraak interpreteren en begrijpen (37 procent – in Nederland 31 procent) of de mens nabootsen (35 procent – in Nederland 26 procent) tot de basiseigenschappen behoren van AI. Bovendien kon slechts de helft aangeven wat de meest gebruikte mogelijkheden van AI zijn zoals problemen oplossen (50 procent) en leren (57 procent). Onder de Nederlandse respondenten respectievelijk 44 procent en 56 procent.

Focus op meerwaarde AI’
‘Hoewel AI ons al meer dan dertig jaar omringt, heeft het zich inmiddels ontwikkeld tot het punt dat bedrijven elke individuele klant, één-op-één realtime kunnen benaderen’, zegt Rob Walker, verantwoordelijk voor decision management en analytics bij Pegasystems. ‘Ons onderzoek laat zien dat de recente hype zorgt voor de nodige verwarring en angst onder consumenten die niet helemaal beseffen in welke mate AI al wordt toegepast en bijdraagt aan hun dagelijkse leven. Bedrijven moeten zich focussen op de ontwikkeling van AI-toepassingen die van meerwaarde zijn voor de gebruiker en hun beleving, in plaats van de technologie zelf teveel als hype in te zetten.’

Het volledige rapport “What Consumers Really Think About AI: A Global Study,” is te downloaden via http://www.pega.com/ai-survey.

PHIND

Hoe zie jij jouw taak als AI developer. Vind je het belangrijk om de inhoud van jouw werk te kunnen uitleggen aan mensen van buiten de IT? Ben je iemand die op een feestje graag vertelt over de mogelijkheden van IT, of sleutel je liever in stilte aan de nieuwste innovaties?

PHIND gaat samen met je op zoek naar een nieuwe stap in jouw carrière die het beste past bij jou als persoon. PHIND brengt jouw ambities in kaart en stelt bijvoorbeeld een persoonlijk ontwikkelingsplan op. Werkt samen met PHIND aan een spectaculaire volgende stap in jouw carrière.

Delen

Deel dit artikel