VR/AR-ontwikkelaars moeten meer ambitie tonen

Lees verder

Interessante vacature

Ontwikkelaars van toepassingen voor Virtual Reality en Augmented Reality (VR/AR) moeten meer ambitie tonen en een duidelijk beeld geven van hun groeiplannen, anders haken investeerders af. Op dit moment heeft de gemiddelde start-up zo’n 1,3 miljoen euro bij elkaar gesprokkeld, terwijl er zeker 10 miljoen euro nodig is om groeiplannen binnen 5 jaar vorm te geven.

Dat stelt de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). Die club richt zich op de duurzame versterking van de economie en ondernemerschap in Noord-Brabant. Het heeft een marktverkenningsrapport gepubliceerd waaruit blijkt dat er een groot verschil is tussen de inkomensambities en de financieringsbehoeften van start-ups en bedrijven die VR en AR-oepassingen ontwikkelen.

‘Dat verschil moet worden aangepakt, anders zal de ontwikkeling van deze jonge markt er onder lijden’ waarschuwt de business developer van BOM, Coen Sanderink. Hij leidt het onderzoek.

Volgens het onderzoek wordt door 50 procent van de ontwikkelaars wiens bedrijf in de toekomst meer kapitaal nodig heeft, aangegeven dat zij nog een ronde van meer dan 1 miljoen euro nodig hebben. BOM: ‘Om dit investeringsniveau te bereiken moeten bedrijven de ambitie hebben binnen vijf jaar ten minste 10 miljoen euro aan inkomsten te genereren. De gemiddelde ontwikkelaar in het onderzoek verwacht echter ‘slechts’ een opbrengst van 1,3 miljoen voor zijn bedrijf.’

Focus en strategie

Volgens Sanderink kan dat gat een barrière vormen voor de verdere ontwikkeling van de sector, omdat het de mogelijkheden voor ontwikkelaars om groeikapitaal aan te trekken beperkt. ‘Als de financiën niet aantrekkelijk genoeg zijn, moeten ontwikkelaars met andere redenen komen waarom investeerders in hen zouden moeten investeren. Investeerders zijn altijd op zoek naar potentiële marktleiders met focus en sterke klantenbinding omdat ze daardoor een extra verdienmodel en toegevoegde waarde kunnen creëren’, duidt Sanderink. Volgens hem zouden de ontwikkelaars realistische strategieën moeten opstellen voor een sterke positie of voor de bediening van een specifiek marktsegment.

VR/AR hype of blijver

In 2016 onderzocht BOM of VR/AR een hype is, of dat er sprake is van reële mogelijkheden. Het onderzocht een uiteenlopend aantal kwesties zoals begrotingen, opbrengstvoorspellingen en financieringsbehoeften bij 613 ontwikkelaars en gebruikers van VR/AR-technologie in Nederland, België en Duitsland.

BOM; ‘Het onderzoek wijst uit dat zowel ontwikkelaars als gebruikers ‘onbekendheid met de mogelijkheden’ en een ‘ontoereikende businesscase’ noemden als grootste barrière voor een grootschalige toepassing.

‘Het is altijd moeilijk om te voorspellen hoe een nieuwe technologie in jouw sector toegepast gaat worden, en dit geldt eens te meer in dit geval. VR/AR heeft betrekking op een virtuele wereld. Je moet het ervaren om de mogelijkheden te kunnen begrijpen’, zegt Sanderink. Hij stelt dat VR/AR een blijver is. ‘Ons onderzoek geeft duidelijke aanwijzingen dat het over 5 tot 10 jaar een serieuze sector wordt. Een belangrijke conclusie is dat het moment is aangebroken waarop mogelijke gebruikers moeten gaan experimenteren en hun rol in deze snel ontwikkelende omgeving moeten gaan ontdekken.’

Meer interessante IT blogs lezen? Klik hier voor onze pagina.

Delen

Deel dit artikel